torsdag 2 september 2010

upppackning av varor och hästbegravning

Idag kom beställningen från ABA skol. det tog två timmar att packa upp och sortera allt i fyra stora högar. En till varje avdelning. Det hade ju gått fortare om jag till fullo hade kunnat koncentrera mig på upppackningen. Men icke då. Samtidigt fick jag ta hand om barn som skulle ut på gården fast jag ju packade upp saker till alla avdelningarna. Min kollega klarade absolut inte av att ta hand om barnen och var ännu stirrigare än vanligt idag tyckte jag. Jag skojade med barnen på en annan avdelning när jag körde in alla saker till dem. Jag sa att det var tomten. Var är skägget och röda kläderna sa de då. En halvtimme tog det att stuva in våra saker i skåpen. En flicka släpade en låda med silkespapper till där den skulle vara. Jag sa att den var tung men hon envisadea. Halvvägs vände hon sig anklagande om och sa tung. Inga barn ville hem idag. Alla nya saker var så roliga.

Mattegruppen gick bra idag också. Vi arbetade med former. Nästa gång ska vi köpa ett nytt spel som kom idag. barnen är så tacksamma och pratar om mig och mattegruppen hemma. Redan imorgon kommer de att börja fråga när det är torsdag igen och jag ska väll inte vara ledig eller sjuk nästa torsdag?

Mamma ringde igår kväll och talade om att min syster fått avliva sin tvååriga häst Greta. Hon har ända sedan hon fötts haft ett fel i strupen som gör att hon sätter i halsen. De fick åka in akut med henne till Skara ca 2 timmars bilkörning i måndags kväll. I tisdags morse ringde veterinären och talade om att det skulle gå att operera men med ärrbildningar så det var frågan om det var värt det. Min syster och hennes sambo åkte till Skara och var med när hästen avlivades som hon till slut bestämde sig för. Barmhärtigast för hästen men givetvis tråkigt för min syster. Hästarna är ju hennes allt. De åkte hem från Skara och senare på dagen kom veterinärtjänst med hästen i en bil för min syster hade aldrig gått med på att avliva henne om de inte hade fått med hästen hem. Så det blev hästbegravning i tisdags kväll hemma på mammas och pappas gård. Hästen hade tydligen gjorts fin med blommor inflätade i manen och han som har hand om snöröjningen på vintern kom med en grävmaskin och grävde graven till hästen. Graven ligger aldeles utanför hagen där hon oftast gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar